18 apr Iedereen Facilitair gelukkig!
Uit recent onderzoek onder 84 Facilitair Managers blijkt dat ze veel aandacht en waardering voor de facilitaire medewerkers en interne klanten hebben. Maar omgekeerd bestaat die behoefte natuurlijk ook. Zonder hier al te filosofisch op in te gaan is het altijd fijn als je merkt dat je er als mens mag zijn. Iedereen wordt er beter van als we net iets vaker aandacht aan elkaar besteden en onze waardering voor de ander uitspreken. Uit het onderzoek blijkt dat je facilitaire medewerkers de belangrijkste spil voor facilitair geluk zijn. Hoe zorg je ervoor dat je collega’s voldoende waardering en aandacht ontvangen en dit omzetten in geluk? Wij helpen je op weg.
Geef iedereen persoonlijke aandacht
Ook al is je agenda overvol, probeer altijd zoveel mogelijk tijd vrij te maken voor persoonlijke aandacht en waardering. Een kort praatje, een complimentje of een luisterend oor zorgen ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen. Ze voelen zich veilig, durven beter hun mening te geven en voelen zich meer vertrouwd binnen het team. Daarvan profiteert iedereen.
Betrek medewerkers bij besluiten
Benut de kennis en ervaring van je medewerkers door ze te betrekken bij de besluitvorming. Zo bouw je aan draagvlak voor besluiten, ontstaat er minder weerstand en hebben collega’s meer begrip voor keuzes. Een besluit wordt dan een gezamenlijk besluit waar medewerkers zich ook echt verantwoordelijk voor voelen.
Faciliteer de faciliteiten
Het klinkt heel logisch, maar faciliteer je medewerkers net zo goed als je de rest van de organisatie ondersteunt. In het facilitaire vak wordt alles op alles gezet om de organisatie draaiende te houden en medewerkers de juiste producten en diensten te bieden. Maar ook facilitaire medewerkers moeten prettig kunnen werken. Goede middelen, kennis, support en vertrouwen helpen dan enorm.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.